Ekspertu viedokļi

Sievietes uzturs bērniņa gaidību laikā

Nekad mūžā mazā cilvēka bērna attīstība vairs nenotiks tik strauji, tāpēc topošās māmiņas uzturam jābūt īpaši pārdomātam un ekoloģiski tīram.

Kad pieteicies bērniņš, sievietes dzīve būtiski mainās. Turpmāk tas, kā dzīvosiet, un tas, ko darīsiet, skars ne tikai jūs, bet arī mazo dzīvību.

Ja pirms grūtniecības nav liekas ķermeņa masas, esat fiziski aktīva, un ierastās sportiskās nodarbes saprāta robežās turpināt arī gaidību laikā – ķermeņa tauku daudzums jums palielināsies par apm. 3,5 kg, bet kopējā ķermeņa masa pieaugs par aptuveni 12 kg. Protams ar nosacījumu, ka grūtniecības laikā negausīgi neēdisiet, jo praktiska nepieciešamība pēc papildus uzturvielām parādās sākot ar 4 grūtniecības mēnesi, un arī tad tikai 300 kalorijas. Tās atbilstu vienai īstai latviešu bezrauga sēkliņmaizes šķēlei ar svieta kārtiņu un siera šķēli vai pašdarinātiem mušļiem kas pārlieti ar īstu eko pienu.

Gaidību laikā uzkrātie tauciņi ātri vien izgaisīs kā nebijuši, ja mazo zīdīsiet ar krūti.

Pirmajā gaidību periodā vairāk vajadzīgi ir uztura olbaltumi, ja sevī ieklausīsieties, jutīsiet, ka kārojas olas, liesa gaļa, zivis un varbūt arī kaut kas no piena darinātiem ēdieniem. Ieteiktu iegādāties šos produktus no labi zināmiem zemniekiem, kam ir eko saimniecības vai sarunāt, lai laukos dzīvojošie radi jūs apgādā ar nepieciešamajiem produktiem, kā tas bija laikā kad gaidīju savu pirmdzimto Katrīnu Elizabeti.

No īsta kvalitatīva produkta būs cita sāta sajūta, garšas baudījums, bet kā lielāko ieguvumu var minēt veselību, un līdzekļu ietaupījumi ilgtermiņā, jo nebūs jāpērk zāles.

Gaidību pēdējā trimestrī var piemeklēt dzelzs deficīta anēmija un no tā izrietošās sekas – reiboņi, nespēks, miegainība, lai tā nebūtu ēdam liesu gaļu, kurai protams zinām izcelsmi.

Veģetārietes varēs izlīdzēties ar zirņiem, pupām, auzu pārslām, spinātiem, Brisesles kāpostiem un dažādām ogām. Tikai jāatceras, ka no dzīvnieku izcelsmes produktiem dzelzs uzsūcas daudz labāk pat 16-20%.

Pēdējos trīs grūtniecības mēnešos ieteiktu ierobežot saldumu patēriņu, lai arī ļoti, ļoti kārojas.

Ja rodas nepārvarama kāre panašķoties ieteiktu izvēlēties sukādes, marmelādes, zefīru, žāvētus augļus. Jāatceras, ka pārmērīgs svara pieaugums gaidību laikā ir bīstams, jo var izraisīt komplikācijas ne tikai pašai grūtniecei, bet apdraudēt arī gaidāmā bērna veselību.

Guna Rijkure
Uztura speciāliste
SIA “Veselības centrs 4”
“Wellslim centrs”
tel. 29418663

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *